Ta tåget mot en ljusare framtid!

Hejsan alla trogna läsare! ;)

 

För några helger sedan tog jag en liten tripp upp till Stockholm för att träffa min kusin.

Jag kände mig både miljövänlig och ekonomisk när jag bestämmde mig för att åka tåg dit upp.

Sparade lite mer än en tusenlapp på att ta tåg istället för flyg, som jag sedan kunde lägga på lite extra kläder ;)

Inte nog med det så fick jag verkligen klart för mig hur stor skillnad utsläppet är på flyg och tåg när jag läste på Sj:s hemsida.

På sträckan Gbg-Sthlm släpper ett helt tåg ut 4 hg koldioxid, medans ett flyg släpper ut 6 ton koldioxid!

Visst, det tar 1 timma med flyg. Men 3 timmar med X2000 är inte helt fel det heller. Själv tycker jag det går rätt fort. Man hinner sova, lyssna på härlig musik, kanske läsa nått bra, eller varför inte ha bärbara datorn med sig?

Så nu gör jag lite reklam för Sj här :P men det är faktiskt värt att ta tåget! Speciellt när man tänker på den sjuuukt stora skillnaden på utsläpp med, så blir valet rätt uppenbart.

Men även flygning kan göras på ett lite mer klimatsmart sätt.

Man kan nämligen klimatkompensera när man köper flygbiljetter. Det menas med att man betarlar lite extra pengar som går till att plantera träd som tar upp koldioxiden som släpps ut av bla flygen.

Men tyvärr är det inte jättemånga som betalar denna lilla extra avgift. Men det kanske kan vara något att börja tänka på nästa gång man åker utomlands, om man vill leva kvar på en frisk jord.

 

Något ni inte ska tveka på är iaf att ta en liten tripp med tåget!  Tillsammans med vännerna kan det bli ett minne för livet! :D

Tack å hej!

/ Anna, Josefine, Ax, Jennie







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0